El derecho a la educación y su incumplimiento. Un análisis de la interrupción de trayectorias escolares en el sistema educativo mexicano
Keywords:
educational trajectories, educational transitions, interruption of studies, school dropout, the right to educationAbstract
Although the Mexican legislation stipulates that education is a right for all people, the full exercise of this right has not been completely fulfilled in the Mexican education system. An example of this is the large number of people who do not complete compulsory education. Consequently, the main purpose of this research is to investigate reasons for the interruption of educational trajectories of people at typical ages of attending upper secondary and higher education in the recent years. The framework adopted by this study is the human right to education. The methodology is quantitative; descriptive statistics are used for data analysis and the source of information is the National Survey on Access and Permanence in Education carried out by the National Institute of Statistics, Geography and History [Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI)] in 2021. The findings of this research suggest that the interruption of school trajectories is a multicausal phenomenon, therefore, it is necessary to identify the barriers that lead each person to interrupt its studies. Nevertheless, we identified three trends when disaggregating data; (1) in upper secondary education predominates the interruption of studies due to young people’s disinterest for school, (2) in higher education the interruption of school trajectories due to economic reasons is constant and, (3) both in upper secondary education and higher education, the interruption of trajectories is greater for men than for women. To face these systemic problems we recommend rethinking educational policies, with special attention to gender issues.
Metrics
References
Arias, A., Linares, M. & Héndez, N. R. (2024) ‘Undergraduate Dropout in Colombia: A Systematic Literature Review of Causes and Solutions’, Journal of Latinos and Education, 23(2), p612–627. doi: 10.1080/15348431.2023.2171042.
Astudillo & Mondaca. (2021) ‘El interés superior en la trayectoria educativa de los niños, niñas y adolescentes con trastorno del espectro autista en Chile’, Revista Direito GV, 18(1), p1-27. https://doi. org/10.1590/2317-6172202207
Asamblea General de la ONU. (1948) Declaración Universal de Derechos Humanos [en línea] Disponible en: https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights [Acceso: 15 de Diciembre de 2023]
Baker, S. & Irwin, E. (2021) ‘Disrupting the dominance of ‘linear pathways’: how institutional assumptions create ‘stuck places’ for refugee students’ transitions into higher education’, Research Papers in Education, 36(1), p75–95. doi: 10.1080/02671522.2019.1633561.
Castillo, J. (2021) ‘Expectativas y trayectorias educativas postsecundarias de jóvenes de territorios rurales en Chile. Una mirada desde el desarrollo humano’, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(34), p127–144. doi: 10.22201/iisue.20072872e.2021.34.983.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2011) Research methods in education. 7th edn. London and New York: Routledge.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (2024) Ciudad de México. Gobierno de México. [En línea]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf [Acceso: 11 de abril de 2024]
Gierczyk, M. and Hornby, G. (2023) ‘Summer learning loss: review of research and implications for remediation of post-pandemic learning loss’, Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 67(3), p132–140. doi: 10.1080/1045988X.2023.2204823.
Gil, M. (2024) La educación entre 2018 y 2024. Retorno a las aulas sin un proceso de recuperación, Educación Futura, 4 de marzo [en línea]. Disponible en: https://www.educacionfutura.org/la-educacion-entre-2018-y-2024-retorno-a-las-aulas-sin-un-proceso-de-recuperacion/ [Acceso: 28 de marzo de 2024].
INEE. (2019) Panorama Educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. México: INEE.
INEGI. (2022) Encuesta Nacional sobre Acceso y Permanencia en la Educación (ENAPE) 2021 [en línea] Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/enape/2021/[Acceso: 27 de Diciembre de 2023].
INEGI. (2022) Encuesta Nacional sobre Acceso y Permanencia en la Educación (ENAPE) 2021. Nota Técnica [en línea] Disponible en:https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enape/2021/doc/enape_2021_nota_tecnica.pdf [Acceso 5 de Enero de 2024].
Ley General de Educación. (2024) Ciudad de México: Cámara de Diputados [En línea]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf [Acceso: 11 de abril de 2024].
Lemos, S. (2020) ‘¿La educación técnica sirve? Una mirada a las trayectorias educativas de ex-estudiantes de educación técnico profesional en Argentina desde una perspectiva de clases sociales (2009-2017)’ Espacio Abierto, 4(29), p268-293.
Lomnitz, C. y Moreno, F. (2024) ‘Regreso a Zacatecas’ Nexos, XLVI (557), pp.50-57 [en línea]. Disponible en: https://www.nexos.com.mx/?p=79108 [Acceso: 18 de Mayo de 2024]
López Gómez, P., Gelpi, G., y Freitas, M. (2018) “La brecha entre varones y mujeres en la interrupción de sus trayectorias escolares. Explicaciones recientes de un fenómeno que se acentúa”, Perfiles Educativos, 40 (161), p162-180.
López, M., y Rodríguez, S. A. (2020) “Métodos y técnicas de investigación en el análisis de trayectorias y transiciones educativas en México”, Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), p86–104.
Martin, C. (2022) The Right to Higher Education: A Political Theory. Kindle Edition. Oxford: Oxford University Press.
McCowan, T. (2011) “Human rights, capabilities and the normative basis of ‘Education for All”, Theory and Research in Education, 9(3), p283–298.
MEJOREDU. (2022) Indicadores Nacionales de la Mejora Continua de la Educación en México. Edición 2022: cifras del ciclo escolar 2020-2021. México: Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación.
MEJOREDU. (2023) Indicadores nacionales de la mejora continua de la educación en México. Edición 2023: cifras del ciclo escolar 2021-2022. México: Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación.
Mendoza, D. (2016) Reprobación y deserción en el bachillerato. Elementos para el análisis de la equidad y la eficacia escolar. México: Universidad Iberoamericana [En línea]. Disponible en: http://inide.ibero.mx/publicaciones/Mendoza, D. (2019) Factors Affecting School Dropout and Completion in Mexico: Does Agency Matter?, Journal of Human Development and Capabilities, 20(3), p311–328. doi:
1080/19452829.2019.1609917.
Mexicanos Primero. (2024) Seguimiento a las propuestas y compromisos de las candidatas y el candidato a la presidencia publicados en documentos oficiales, medios de comunicación y redes sociales. [en línea]. Disponible en: https://www.mexicanosprimero.org/pdf/promesas-educativas/RP_Publico_14DEABRIL24.pdf [Acceso: 18 de junio de 2024].
Redacción Revista Aula. (2024) Pide AMLO extinción de MEJOREDU. Revista Aula, 6 febrero de 2024 [en línea]. Disponible en: https://revistaaula.com/pide-amlo-extincion-de-MEJOREDU/
Ripamonti, P., & Lizana, P. (2020) «Trayectorias escolares desde singularidades resistentes: una investigación educativa a través de relatos biográficos de jóvenes.», Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), p291-316.
Robeyns, I. (2006) ‘Three models of education: Rights, capabilities and human capital’, Theory and Research in Education, 4(1), p69-84. https://doi.org/10.1177/1477878506060683
Sánchez, C., & Martínez, A. (2023), «Trayectorias escolares en educación terciaria: un análisis de sus factores.» Revista Iberoamericana de Educación Superior, XIV (41), p58-72. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.41.1580
SEP (2022) Estrategia Nacional para Promover trayectorias educativas continuas, completas y de excelencia. [En línea]. Disponible en: https://educacionbasica.sep.gob.mx/ENTE/ [Acceso: 7 de enero de 2024]
Tomasevski, K. (2001) Human rights obligations: making education available, accesible, acceptable and adaptable, Right to Education Primers. No. 3. Gothenburgh: Novum Grafiska.
White, T. L., & Gonsalves, M. A. (2021) ‘Dignity neuroscience: universal rights are rooted in human brain science’, Annals of the New York Academy of Sciences, 1505(1), p40–54. doi: https://doi.org/10.1111/nyas.14670
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-ND 4.0 Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 Internal licenses. This license allows you to share, copy, distribute and transmit the work for non-commercial purposes, providing attribution is made to the authors (but not in a way that suggests that he endorses you or your use of the work). In order to access detailed and updated information on the license, please visit: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/